Temadag om diagnosen ADHD og ADD. Hvordan vi kan forstå denne særlige kognitive profil, og hvordan kan vi skabe trivsel og udvikling?

Kurser

Temadag om diagnosen ADHD og ADD. Hvordan vi kan forstå denne særlige kognitive profil, og hvordan kan vi skabe trivsel og udvikling?

Temadag om diagnosen ADHD og ADD.  Hvordan vi kan forstå denne særlige kognitive profil, og hvordan kan vi skabe trivsel og udvikling?

Denne temadag er for jer, der er har lysten og interessen i at få indblik i, hvad det kan betyde at få en ADHD / ADD-diagnose.

ADHD er medfødt og dermed genetisk betinget. Det kaldes en specifik udviklingsforstyrrelse, hvilket tydeliggør at det er en diagnose, der skal tages alvorligt.

Gennem de sidste 40 år har vi forstået, og dermed mødt mennesker med ADHD ud fra den tidsånd og den viden vi havde til rådighed. Heldigvis er der sket meget og ny viden er kommet til, hvilket har stor betydning for de livsbetingelser personer med ADHD/ADD mødes med.

På denne temadag vil jeg perspektivere følgende:

  • Hvordan skal vi forstå ADHD/ADD – altså et grundlæggende fokus.
    Dette bliver perspektivet ud fra de diagnosekriterier der bruges når personen udredes
  • For at forstå det atypiske må vi forstå det typiske – det betyder jeg vil bruge udviklingspsykologien som mit afsæt til at vi kan få viden om ADHD/ADD som en udviklingsforstyrrelse
  • Kontekstens betydning for trivsel og udvikling – altså hvordan personen med ADHD/ADD påvirkes og håndtere de forskellige kontekster de forventes at, kunne trives i. Her lader jeg min inspirere af Peter Vermeulen
  • Belastningsreaktioner på at blive mødt med utilstrækkelig forståelse
    Inspirationen kommer bl.a. fra Bo Hejlskov Elvén
  • Hvilke faglige forudsætninger er nødvendige, for at blive en kompetent fagperson? Hvordan vælger du metoder og med hvilken tilgang.
    Igen bliver Bo Hejlskov Elvén en relevant inspirationskilde.
  • LA2 – en præsentation af low arousel. Denne tilgang er hjælpsom når der arbejdes med personer med ADHD/ADD. Vi skal snakke om nervesystemer, indefra perspektiv, mentaliseringsevne dette både hos personen med ADHD/ADD og jer fagprofessionelle.

Dagen bliver tilrettelagt i en vekselvirkning mellem oplæg og dialog med deltagerne. Det er vigtigt at I kommer på banen med jeres spørgsmål og perspektiver, fordi erfaringen viser, at det er i dette samspil læringen dannes.

Underviser Dorthe Hölck

Du kan downloade kursusbeskrivelsen her Kursusbeskrivelse ADHD den 29. april

Dato og tid

29. april 2026 kl. 09:30:00

29. april 2026 kl. 15:30:00

Sted:

Evald Krogs Gade 14 C

Aarhus, 8000

Kontakt:

Tina Navne

Email: tina@ligevaerd.dk

Telefon: 22268562

Pris

3,095.00 DKK

December

09.

Hvordan rejser du dig, når dit barn og familie er knækket af systemet? (Randers)

17:30 - 20:00

8900

Randers

January

13.

Uddannelsesforløb til seksualundervisere

09:00 - 16:00

København

January

20.

Temaaften om søskende til børn med særlige behov

17:30 - 20:00

2650

Hvidovre

January

28.

Reform af beskæftigelsesindsatsen del I – samt indførelse af grænse for brug af øvrig vejledning og opkvalificering samt mentorstøtte

09:30 - 15:30

5800

Nyborg